اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

بادهاي 120 روزه سیستان، فرصتي براي استفاده از انرژي هاي نومدیر عامل سازمان انرژی‌های نو (سانا) ایجاد مزرعه بادی در مسیر عبور بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان را عاملی برای تامین برق منطقه و تامین بخشی از نیازهای کشور دانست.

 به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، دبير نخستین كنفرانس ملي انرژي هاي تجديدپذير و توسعه پايدار یوسف آرمودلی در این رابطه تصریح کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد نیروگاه بادی و خورشیدی نیاز کشور به استفاده از نیروگاه‌های حرارتی و سوخت فسیلی را کاهش داده و زمینه حفظ محیط زیست را فراهم می‌کند.

مديرعامل سازمان انرژي هاي نو در حالي از تامين برق منطقه سيستان و بخشي از نيازهاي برق كشور با استفاده از بادهاي 120 روزه در اين منطقه خبر مي دهد كه قرار است 24 و 25 ديماه امسال ،نخستین كنفرانس ملي انرژي هاي تجديدپذير و توسعه پايدار در دانشگاه زابل برگزار شود.

محمود اوكاتي صادق، رييس دانشگاه زابل و رييس نخستین كنفرانس ملي انرژي هاي تجديدپذير و توسعه پايدار در باره این كنفرانس گفت: انتظار مي رود برگزاري این کنفرانس بتواند بستر لازم را براي سرمایه گذاری و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی بادی در سیستان فراهم کند و باعث رونق اقتصادي و رفع مشکلات معيشتي مردم محروم این منطقه شود.

به گفته يوسف آرمودلي، بسیاری از نقاط کشور پتانسیل ایجاد نیروگاه‌های بادی را دارد، اما اغلب قسمت‌های استان سیستان و بلوچستان شامل زابل، منطقه چاه نیمه، شمال و جنوب استان و در مسیر زاهدان به زابل هم پتانسیل خوبی برای ایجاد مزرعه بادی وجود دارد. این مناطق عمدتا در مسیر وزش بادهای 120 روزه قرار دارند.

مدیر عامل سانا با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان تابش خورشیدی خوبی نیز دارد، بیان کرد: در این استان حدود 2/5 تا 4/5 کیلووات ساعت در کیلومتر مربع امکان تولید انرژی خورشیدی وجود دارد.

وی به مردم منطقه توصیه کرد تا در مجتمع‌های صنعتی، با ساخت نیروگاه‌های بزرگتر و نصب توربین‌های قوی تر، از انرژی باد ، برق تولید کرده و مازاد نیاز خود را وارد شبکه سراسری برق کشور کنند.

آرمودلی افزود: با ایجاد نیروگاه‌های بزرگ تر و با ظرفیت بیشتر، توان تولید در واحد سطح نیز افزایش می‎یابد و امکان جابجایی و صادرات برق مازاد هم فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان توربین‌های کوچکی که نیاز انرژی یک خانوار را تامین کند هم در منازل نصب کرد، صرفه تولید در نیروگاه‌های بزرگ تر را بیش از نیروگاه‌های کوچک دانست.

آرمودلی در پاسخ به این پرسش که ایجاد نیروگاه‌ بادی چقدر هزینه نیاز دارد، بیان کرد: پاسخ به این پرسش بستگی به شرایط نیروگاه دارد. نمی‌شود درباره آن حرف قطعی زد. اما به طور متوسط برای ساخت این نیروگاه‌ها، با نیروی نیم مگاواتی و ارتفاع بلند حدود 1500 دلار برای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس قوانین دولت موظف است به مدت پنج سال به صورت تضمینی برق مازاد مزارع بادی را به قیمت 463 تومان خریداری کند.

مدیر عامل سابا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت خرید تضمینی برق بادی در سال آینده وجود دارد یا خیر، گفت: تعیین قیمت برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر بر اساس فرمول خاصی انجام می‌شود. در این فرمول قیمت ارز و تورم لحاظ شده و بانک مرکزی بهای خرید تضمینی برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر را اعلام می‌کند.

شنبه, 08 آذر 1393

مطالب مرتبط :

برگزاری اولین کنفرانس انرژی های تجدید پذیر

بی‌توجهی به ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر ظلم به مردم است

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر توسعه می‌یابد


نظرات شما عزیزان:

atrisa
ساعت12:14---25 آذر 1393

این بادهای 120 روزه فقط از دور قشنگ هستند و از دور همه اعلام می کنند که میشه ازش استفاده کرد
اما اگر برنامه ریزی نشده باشه و فقط حرفش رو بزنند و یا برای درست کردن مزرعه بادی از وسایل و لوازم نا مناسب استفاده بشه ضررش دوبرابر میشه
چون بادهای 120 روزه واقعا سریع و غیر قابل پیش بینی هستند



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:بادهای 120 روزه,سیستان,مزرعه بادی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.